Mando Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 (edited) السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بسم الله الرحمن الرحيم انا عايز كود للوقت كدا يجي في التاب PlayTime 3 Hours ( اذا كان عدد ساعاتة 3 ) 10 Minute ( اذا كان دقائق 10 ) ملاحظة : انا عايزه اذا كان عدد ساعاتة "3" يجي كدا 3 Hours واذا كان ساعتة 1 او 2 " يجي كدا 1 Hour فهامني ؟ يعني 3 ساعات 2 ساعة 1 ساعة وكدا =-------------------------------= انا عايز كود الفلوس كيف يعني مثلآ معي 1 مليون يجي في التاب 1,000,000 مش كدا 1000000 Edited January 25, 2014 by Guest Link to comment
TAPL Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 اول كود تلقاه بالكومنتي ثاني كود: https://wiki.multitheftauto.com/wiki/ConvertNumber Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 انا دورت في الكومنتي من زمان =----= الرابط الويكي اللي عطتني ايها مش فاهم حاجة Link to comment
TAPL Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 viewtopic.php?f=91&t=64945&p=613195 viewtopic.php?f=91&t=69077&p=644501 + playTime اكتب بالبحث المنتدى Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 مود الفلوس مش شغال مود الوقت مش لاقية Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 يا شباب اللي عطني تابل ماعرفت كيف الفلوس واحد مايظهر في التاب واحد يظهر في التاب لكن الفلوس مش موجودة والوقت دورت مالقيت ! Link to comment
al-Kobra Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 --serverside exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) setElementData( v, "PlayTime", tostring( hour )..':'..tostring( min )..':'..tostring( sec ) ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) جربه "الكود مو لي" #Edited Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 --serverside exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) setElementData( v, "PlayTime", tostring( hour )..':'..tostring( min )..':'..tostring( sec ) ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) جربه "الكود مو لي" #Edited شكرآ علي المساعدة لكن يجي كدا 0:2:52 انا ابيه 2 Minute Link to comment
The Killer Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 جرب --serverside exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) setElementData( v, "PlayTime", tostring( hour )..' Hour:'..tostring( min )..' Min:'..tostring( sec ) ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 جرب --serverside exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) setElementData( v, "PlayTime", tostring( hour )..' Hour:'..tostring( min )..' Min:'..tostring( sec ) ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) انت خليتها 0 Hour انا ابيه كدا بعد 60 دقيقة ييجي 1 Hour Link to comment
The Killer Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 --serverside exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) setElementData( v, "PlayTime", tostring( hour )..' Hour' ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) Link to comment
./BlackBird# Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) if hour == 0 then time_ = min.." Minute" if min == 0 then time_ = sec.." Sec" end else time_ = hour.." Hours" end setElementData( v, "PlayTime", time_ ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) if hour == 0 then time_ = min.." Minute" if min == 0 then time_ = sec.." Sec" end else time_ = hour.." Hours" end setElementData( v, "PlayTime", time_ ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) شكرآ تم الافادة في الوقت طب الفلوس ؟ --------- شكرآ The Killer علي المساعدة Link to comment
al-Kobra Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 exports [ "scoreboard" ]:addScoreboardColumn ( "Money", 3 ) function updatePlayersMoney ( ) for index, player in ipairs ( getElementsByType "player" ) do setElementData ( player, "Money", convertNumber(getPlayerMoney ( player )) ) end end setTimer ( updatePlayersMoney, 2500, 0 ) جربه Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 exports [ "scoreboard" ]:addScoreboardColumn ( "Money", 3 ) function updatePlayersMoney ( ) for index, player in ipairs ( getElementsByType "player" ) do setElementData ( player, "Money", convertNumber(getPlayerMoney ( player )) ) end end setTimer ( updatePlayersMoney, 2500, 0 ) جربه يجي في التاب Money لكن مايظهر فلوس Link to comment
The Killer Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 جرب -- # Client side setTimer(function() local theMoney = getPlayerMoney() if m2 ~= theMoney then m2 = theMoney setElementData(localPlayer, "Money", "$"..theMoney) end end, 100, 0) -- # Server side exports.scoreboard:addScoreboardColumn("Money") Link to comment
G.KinG Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 سوري على الشطحه ي جماعه الخير , لكن ي ريت لو احد يقدر يضيف كود على كود مجنون فيك ويخليه يحفظ الوقت يعني لما واحد يسوي رستارت للمود الوقت ما يضيع exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) if hour == 0 then time_ = min.." Minute" if min == 0 then time_ = sec.." Sec" end else time_ = hour.." Hours" end setElementData( v, "PlayTime", time_ ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) Link to comment
#DRAGON!FIRE Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 سوري على الشطحه ي جماعه الخير ,لكن ي ريت لو احد يقدر يضيف كود على كود مجنون فيك ويخليه يحفظ الوقت يعني لما واحد يسوي رستارت للمود الوقت ما يضيع exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) if hour == 0 then time_ = min.." Minute" if min == 0 then time_ = sec.." Sec" end else time_ = hour.." Hours" end setElementData( v, "PlayTime", time_ ) end end, 1000, 0 ) function onPlayerQuit ( ) local playeraccount = getPlayerAccount ( source ) if ( playeraccount ) and not isGuestAccount ( playeraccount ) then local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour", tostring(hour) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min", tostring(min) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec", tostring(sec) ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime", tostring(sValue) ) end t[ source ] = nil end function onPlayerLogin (_, playeraccount ) if ( playeraccount ) then local time = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime" ) local hou = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-hour") local min = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-min") local sec = getAccountData ( playeraccount, "PlayTime-sec") if ( time ) then setElementData ( source, "PlayTime", time ) t[ source ]["hour"] = tonumber(hou) t[ source ]["min"] = tonumber(min) t[ source ]["sec"] = tonumber(sec) else setElementData ( source, "PlayTime",0 ) setAccountData ( playeraccount, "PlayTime",0 ) end end end addEventHandler ( "onPlayerQuit", root, onPlayerQuit ) addEventHandler ( "onPlayerLogin", root, onPlayerLogin ) الكود يحفظ ذذ Link to comment
G.KinG Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 لا سويت رستارت للمود الوقت كله يطير ^ Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 سوي logout وسوي login راح يرجع ! Link to comment
G.KinG Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 على العموم الي يبي يعمل فينا معروف الله يجزاه خير يساعدنا ياخذ اكواد حفظ من كود برستج -- # Server Side : --[[ ------------------------------------------------- original script credits to Yakuza.Real and solidsnake and kenix viewtopic.php?f=91&t=40132 ------------------------------------------------- booo just fix it Mr.Pres[T]ege : Remake the script using ( SQL ) To Save it . ]] exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') addEventHandler("onResourceStart",resourceRoot, function ( ) executeSQLQuery ( "CREATE TABLE IF NOT EXISTS Prestege_Save_Time ( PlayerSerial,Hours,Minuts,Seconds,PlayAllTime )" ) outputDebugString ("Execute SQL Loadded !") end ) local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) setElementData( v, "PlayTime", tostring( hour )..':'..tostring( min )..':'..tostring( sec ) ) end end, 1000, 0 ) function SaveDataOnQuit ( ) local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) local serial = getPlayerSerial ( source ) local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",serial) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then executeSQLQuery ( "INSERT INTO Prestege_Save_Time ( PlayerSerial,Hours,Minuts,Seconds,PlayAllTime ) VALUES(?,?,?,?,?)",serial,hour,min,sec,sValue ) else executeSQLQuery('UPDATE Prestege_Save_Time SET Hours =?, Minuts =?, Seconds =?, PlayAllTime =? WHERE PlayerSerial =?', hour, min, sec, sValue, serial) end t[ source ] = nil end addEventHandler("onPlayerQuit",root,SaveDataOnQuit) function SaveDataOnStop ( ) for k,v in ipairs ( getElementsByType("player") ) do local playeraccount = getPlayerAccount ( v ) local sValue = getElementData( v,'PlayTime' ) if not ( t [ v ] ) then t [ v ] = { } end local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ v ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local serial = getPlayerSerial ( v ) local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",getPlayerSerial ( v ) ) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then executeSQLQuery ( "INSERT INTO Prestege_Save_Time ( PlayerSerial,Hours,Minuts,Seconds,PlayAllTime ) VALUES(?,?,?,?,?)",serial,hour,min,sec,sValue ) else executeSQLQuery('UPDATE Prestege_Save_Time SET Hours =?, Minuts =?, Seconds =?, PlayAllTime =? WHERE PlayerSerial =?', hour, min, sec, sValue, serial) end end end addEventHandler("onResourceStop",resourceRoot,SaveDataOnStop) function GetDataOnStart ( ) for _,v in ipairs ( getElementsByType ( "player" ) ) do local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",getPlayerSerial ( v ) ) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then return end if not t[ v ] then t[ v ] = {} end t[ v ]["hour"] = tonumber(Results[1]["Hours"]) t[ v ]["min"] = tonumber(Results[1]["Minuts"]) t[ v ]["sec"] = tonumber(Results[1]["Seconds"]) end end addEventHandler("onResourceStart",resourceRoot,GetDataOnStart) function GetDataOnJoin ( ) local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",getPlayerSerial ( source ) ) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then return end setElementData ( source, "PlayTime", Results[1]["PlayAllTime"] ) if not t[ source ] then t[ source ] = {} end t[ source ]["hour"] = tonumber(Results[1]["Hours"]) t[ source ]["min"] = tonumber(Results[1]["Minuts"]) t[ source ]["sec"] = tonumber(Results[1]["Seconds"]) end addEventHandler("onPlayerJoin",root,GetDataOnJoin) ) Link to comment
./BlackBird# Posted January 25, 2014 Share Posted January 25, 2014 (edited) -- # Server Side : --[[ ------------------------------------------------- original script credits to Yakuza.Real and solidsnake and kenix viewtopic.php?f=91&t=40132 ------------------------------------------------- booo just fix it Mr.Pres[T]ege : Remake the script using ( SQL ) To Save it . ]] exports.scoreboard:addScoreboardColumn('PlayTime') addEventHandler("onResourceStart",resourceRoot, function ( ) executeSQLQuery ( "CREATE TABLE IF NOT EXISTS Prestege_Save_Time ( PlayerSerial,Hours,Minuts,Seconds,PlayAllTime )" ) outputDebugString ("Execute SQL Loadded !") end ) local t = { } function checkValues( source,arg1,arg2) if (arg2 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) + 1 t[ source ][ 'sec' ] = 0 end if (arg1 >= 60) then t[ source ][ 'min' ] = 0 t[ source ][ 'hour' ] = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) + 1 end return arg1, arg2 end setTimer( function( ) for _, v in pairs( getElementsByType( "player" ) ) do if (not t[ v ]) then t[ v ] = { ["hour"] = 0, ["min"] = 0, ["sec"] = 0 } end t[ v ][ 'sec' ] = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) + 1 local min,sec = checkValues ( v, t[ v ][ 'min' ] or 0, t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) if hour == 0 then time_ = min.." Minute" if min == 0 then time_ = sec.." Sec" end else time_ = hour.." Hours" end setElementData( v, "PlayTime", time_ ) end end, 1000, 0 ) function SaveDataOnQuit ( ) local sValue = getElementData( source,'PlayTime' ) local hour = tonumber( t[ source ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ source ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ source ][ 'sec' ] or 0 ) local serial = getPlayerSerial ( source ) local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",serial) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then executeSQLQuery ( "INSERT INTO Prestege_Save_Time ( PlayerSerial,Hours,Minuts,Seconds,PlayAllTime ) VALUES(?,?,?,?,?)",serial,hour,min,sec,sValue ) else executeSQLQuery('UPDATE Prestege_Save_Time SET Hours =?, Minuts =?, Seconds =?, PlayAllTime =? WHERE PlayerSerial =?', hour, min, sec, sValue, serial) end t[ source ] = nil end addEventHandler("onPlayerQuit",root,SaveDataOnQuit) function SaveDataOnStop ( ) for k,v in ipairs ( getElementsByType("player") ) do local playeraccount = getPlayerAccount ( v ) local sValue = getElementData( v,'PlayTime' ) if not ( t [ v ] ) then t [ v ] = { } end local hour = tonumber( t[ v ][ 'hour' ] or 0 ) local min = tonumber( t[ v ][ 'min' ] or 0 ) local sec = tonumber( t[ v ][ 'sec' ] or 0 ) local serial = getPlayerSerial ( v ) local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",getPlayerSerial ( v ) ) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then executeSQLQuery ( "INSERT INTO Prestege_Save_Time ( PlayerSerial,Hours,Minuts,Seconds,PlayAllTime ) VALUES(?,?,?,?,?)",serial,hour,min,sec,sValue ) else executeSQLQuery('UPDATE Prestege_Save_Time SET Hours =?, Minuts =?, Seconds =?, PlayAllTime =? WHERE PlayerSerial =?', hour, min, sec, sValue, serial) end end end addEventHandler("onResourceStop",resourceRoot,SaveDataOnStop) function GetDataOnStart ( ) for _,v in ipairs ( getElementsByType ( "player" ) ) do local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",getPlayerSerial ( v ) ) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then return end if not t[ v ] then t[ v ] = {} end t[ v ]["hour"] = tonumber(Results[1]["Hours"]) t[ v ]["min"] = tonumber(Results[1]["Minuts"]) t[ v ]["sec"] = tonumber(Results[1]["Seconds"]) end end addEventHandler("onResourceStart",resourceRoot,GetDataOnStart) function GetDataOnJoin ( ) local Results = executeSQLQuery("SELECT * FROM Prestege_Save_Time WHERE PlayerSerial=?",getPlayerSerial ( source ) ) if ( type ( Results ) == "table" and #Results == 0 or not Results ) then return end setElementData ( source, "PlayTime", Results[1]["PlayAllTime"] ) if not t[ source ] then t[ source ] = {} end t[ source ]["hour"] = tonumber(Results[1]["Hours"]) t[ source ]["min"] = tonumber(Results[1]["Minuts"]) t[ source ]["sec"] = tonumber(Results[1]["Seconds"]) end addEventHandler("onPlayerJoin",root,GetDataOnJoin) Edited January 25, 2014 by Guest Link to comment
Mando Posted January 25, 2014 Author Share Posted January 25, 2014 ي شباااااب مافي ردود ؟ Link to comment
Recommended Posts